Teama de avion

LifeLeave a Comment on Teama de avion

Teama de avion

Daca da, este posibil sa suferi de o fobie specifica, pe care o vom numi in continuare aviofobie. Inrudite cu aviofobia sunt aerofobia (teama de curenti de aer) si pteromecanofobia (teama de zbor).

Teama irationala si persistenta fata de anumite obiecte, fiinte sau situatii este o fobie. Persoana care sufera de o fobie face tot posibilul sa evite situatiile ce fac obiectul fricii sale. Groaza poate fi declansata atat de prezenta, cat si de anticiparea situatiei respective. Expunerea provoaca deseori simptomele unui atac de panica: de la o stare de neliniste pana la greata si voma, palpitatii, sufocare, tremuraturi, transpiratie, ameteli.

Aviofobia sau teama de avion este mai degraba o combinatie de fobii. Ea este adesea insotita de acrofobie (teama de inaltimi),claustrofobie (teama de spatii mici, inchise), de agorafobie (teama de spatii foarte largi si aglomerate). Un procentaj semnificativ din populatia planetei sufera de una dintre aceste fobii. Conform cifrelor oferite de companiile aeriene, aproape un sfert dintre pasageri recurg la calmante pe durata calatoriei.

Sa stii ca nici celebritatile nu au fost scutite de aviofobie. Dintre femei, cele mai cunoscute ar fi Jennifer Aniston, Whoopi Goldberg, Sarah Jessica Parker, Kirsten Dunst, Aretha Franklin si Cher, iar dintre barbatii celebri, Colin Farrell, Stanley Kubrick, Michael Jackson, Ben Affleck, Woody Allen si Ronald Reagan.

MAI MULT DECAT O FRICA

Pentru ca traim in epoca vitezei, sunt sanse mari ca o asemenea frica sa se transforme intr-un impediment serios. Calatoriile de serviciu sau excursiile in strainatate vin la pachet cu un bilet de avion. Inutil sa calculam castigul de timp al deplasarii pe calea aerului comparativ cu alternativele terestre, mai ales pe distante mari. Avantajul este mai mult decat evident: un avion poate parcurge 900 kilometri intr-o ora! Probabil ca asa se explica faptul ca, zilnic, 3 milioane de oameni circula cu avionul…

DE 10 ANI ACCIDENTELE AVIATICE SUNT TOT MAI RARE

ACCEPTA-TI FRICA!

Orice sentiment de teama are la baza instinctul de conservare. De aceea, frica in sine nu iti poate face niciun rau, avand, de fapt, rolul de a te proteja. Nici simptomele neplacute ale unui atac de panica nu te pot ucide.

Frica declanseaza in corp reactii, ca o pregatire necesara pentru infruntarea pericolului perceput. De aceea, primul pas in gestionarea fricii este sa o recunosti ca pe ceva firesc. Incercarea de a nega emotiile negative are efect paradoxal si amplifica toate simptomele neplacute. Nu trebuie sa-ti fie frica de propria ta frica…

Zborul poate fi o experienta placuta, daca lasi in urma frica. Poti admira lumea de sus si te poti bucura din plin de albastrul cerului intins.

O TEAMA NEJUSTIFICATA!

Invatand mai multe despre avioane, intelegand cate ceva despre modul de functionare al acestor masinarii complexe si cunoscand statisticile relevante, ar trebui sa iti scada anxietatea. Pornind de la numarul zborurilor si raportat la rata fatalitatii accidentelor aviatice, rezulta ca asemenea incindente sunt destul de rare, in ciuda mediatizarii intense. Statisticile privitoare la siguranta zborurilor sunt destul de reconfortante:

Riscurile de a deveni victima unui accident aviatic sunt mai mici decat cele de a fi tinta unui asteroid. Daca te urci intr-un avion ce apartine unei companii aeriene serioase, riscul unei prabusiri fatale este comparabil cu cel estimat pentru coliziunea unui asteroid cu Pamantul. Cu precizie, riscul de a muri ca urmare a prabusirii avionului variaza, in functie de notorietatea companiei aeriene, intre 1 la 9.000.000 si 1 la 800.000.

PROBABILISTIC, daca ai zbura cu avionul in fiecare zi, ai avea mai multe sanse sa fii martorul unui accident nuclear decat victima unui accident aviatic.

RATA DE SUPRAVIETUIRE a pasagerilor dintr-un accident aviatic este de 24%.

ERORILE DE PILOTAJ au cea maimare pondere in accidentele aviatice si cele mai critice momente sunt asociate decolarii si aterizarii. Nivelul de pregatire al pilotilor s-a imbunatatit permanent, fapt ce a crescut si conditiile de siguranta.

DE LA PRIMUL ZBOR, la inceputul secolului trecut, si pana in zilele noastre, la nivel mondial au fost ranite in total aproximativ 100.000 de persoane si au murit aproape 130.000 in accidente aviatice. IN ULTIMII ANI, numarul accidentelor aviatice anuale s-a redus aproape la jumatate, de la 211 accidente inregistrate in anul 1999 la 130 pe parcursul anului 2010.

APROXIMATIV 1.000 DE OAMENI mor in fiecare an in accidente aviatice. In 2010 au murit 1.115 persoane in cele 130 de accidente aviatice, in toata lumea, in timp ce accidentele feroviare din Uniunea Europeana au facut intr-un an peste 2.500 de victime.

POTRIVIT ORGANIZATIEI MONDIALE A SANATATII, fumatul ucide peste cinci miloane de oameni pe an, adica in medie o persoana la fiecare sase secunde. In secolul trecut, fumatul a ucis 100 de milioane de oameni.

IN ULTIMII 20 DE ANI, mai mult de 62.000 de persoane au murit in accidente rutiere numai in Romania. In fiecare an, la nivel mondial se inregistreaza peste un milion de victime.

IN CONCLUZIE: dintr-o calatorie cu avionul, cea mai periculoasa parte o reprezinta drumul cu masina pana la aeroport…

CAUZELE PSIHOLOGICE

Experientele traumatizante din trecut isi lasa amprenta intotdeauna.

Pentru a gestiona teama, trebuie sa afli de unde provine si sa pornesti de la sursa. Poate ideea de zbor a ramas cumva asociata unei alte situatii, cu o conotatie negativa sau cu vreo amintire dureroasa.

Identificarea contextului in care a aparut fobia poate sa ofere informatii esentiale pentru o psihoterapie eficienta.
Imaginatia joaca un rol important in alimentarea fobiilor. Scenariile catastrofice sunt aproape intotdeauna rodul imaginatiei.

ALTE FOBII CARE INTRETIN AVIOFOBIA

Frica de avion poate fi , de fapt, un cumul de frici:
…DE PRABUSIRE
…DE INALTIME
…DE PIERDERE A CONTROLULUI
…DE VID
…DE MOARTE
Nu esti singura! Chiar si cei mai experimentati piloti au frica de avion atunci cand nu piloteaza ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top