Produsele de post

AlimentatieLeave a Comment on Produsele de post

Produsele de post

Pentru ca este luna in care incepe unul dintre cele mai importante posturi ale anului ¡V postul Craciunului, iti prezentam in continuare o serie de alimente, pe care le gasim in mod obisnuit pe mesele romanilor in aceasta perioada, pentru a afla ce si cum sa gatesti pentru a aduce sanatatea in suflet, dar si in trup.

IAHNIA DE FASOLE

Este un fel de mancare sanatos daca nu adaugi zahar. Nu cumpara mancarea de fasole gata preparata sau la conserva, deoarece contine aditivi alimentari si ingrediente ascunse. In schimb, poti cumpara fasolea boabe cu apa si sare la conserva (recomandat la borcan de sticla), urmand sa o prepari in continuare, cu celelalte ingrediente dorite.

FASOLEA BATUTA

Chiar si atunci cand e preparata in casa, are, spre deosebire de iahnie, o incarcatura glicemica mai ridicata, ca urmare a distrugerii mecanice a bobului, eliberarii si susceptibilizarii amidonului (care astfel devine usor de digerat, crescand rapid glicemia). De aceea, fasolea batuta nu este indicata diabeticilor, supraponderalilor si obezilor. Nu se va asocia cu carne, lapte, oua, branza, ci cu legume fierte, sotate sau grilate.

Nu utiliza fasolea batuta instant din comert, deoarece contine aditivi alimentari emulgatori (E 471 mono- si digliceride ale acizilor grasi), stabilizatori (E 450 pirofosfat de calciu), conservanti (E 221 sulfin de sodiu ¡V foarte periculos), antioxidanti (E 320 butilhidroxianisol, E 330 acid citric), sare ascunsa circa 3% (ceea ce este foarte mult, tinand cont ca si unele E-uri din compozitie au un aport considerabil de sodiu).

CIORBELE DE POST

Daca sunt preparate cu amidonoase in cantitati foarte mari (cartofi, orez) nu e indicat sa se acreasca puternic, intrucat cauzeaza o scadere a digerabilitatii acestora si, in asociere cu painea, determina procese de fermentatie, putrefactie, balonari si disconfort digestiv. Cel mai usor de digerat sunt ciorbele preparate cu multe legume: varza, telina, morcovi, conopida, broccoli, praz, ceapa, ardei, fasole boabe, naut, linte, bob, mazare, hrisca etc.

ZACUSCA

In general, daca s-au folosit legume de calitate si ulei de calitate, produsul este indicat in consumul din perioada de toamna tarzieiarna, ca un aport de fibre alimentare si alti nutrienti valorosi. Recomandate sunt retetele traditionale, fara orez, preparate in casa. Evita utilizarea fixurilor si a bazelor de mancare bogate in aditivi alimentari la prepararea acestora, dar si produsele industriale.

IDEI DE MANCARURI SAVUROASE

Cateva feluri de mancare de post:
– Placinte cu masline sau cu ceapa
– Pizza vegetariana
– Salata de morcovi cu ridichi, de conopida cu usturoi, de varza, de cartofi , de fasole boabe, de telina – toate asezonate cu sosuri precum: sos piperat, picant, de hrean, sos italian sau cu maioneza de post
– Supa de ceapa, de rosii, de linte, de zarzavaturi, de praz
– Ciuperci la cuptor
– Ciuperci cu verdeata
– Legume la abur (broccoli, spanac, ardei) cu sos de mustar
– Ardei umpluti cu miez de nuca, cu smantana de dovleac, cu ciuperci
– Orez cu ciuperci
– Mancare de mazare
– Sarmalute de post
– Ghiveci
– Cartofi inabusiti
– Chec cu cacao

MURATURILE

Adevaratele muraturi se obtin prin fermentare acidolactica naturala, cu tulpini de bacterii probiotice salbatice. Legumele si fructele proaspete, sanatoase, se cufunda in saramura obtinuta cu sare autohtona sau sare marina.

Fermentatia trebuie sa se produca in lipsa oxigenului din aer si de aceea legumele si fructele trebuie sa fie bine acoperite de saramura. Temperatura optima de fermentare este de +4 C, cand se acumuleaza cele mai mare cantitati de acid lactic, de substante biologic active si arome generate prin fermentatia glucidelor.

Fermentatia trebuie sa aiba loc fie in butoaie de stejar, fie in borcane de sticla. Nu sunt recomandate vasele din mase plastice, aluminiu, deoarece acidul lactic si saramura pot extrage din acestea substante toxice, periculoase pentru sanatate.

In procesul natural de fermentatie, microflora existenta pe legume si fructe transforma glucidele din acestea in nenumarate substant e biologic active benefice (vitamine A, B1, B2, acid lactic, alcool, arome). Prin murare se pastreaza substantele valoroase din legumele supuse acestui proces natural de conservare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top